söndag 30 september 2012

Så kan det gå.

Jag tänker ofta i dagboksform. Hur jag skulle typ formulera mig i bloggen om en viss sak.
Tänker att "Det skall jag skriva om" och Såhär skulle jag skriva om det.

Men så när man väl får en stund över och sätter sig, så stillnar fantasin.

Varit med om det nån gång?

Det var en tid i mitt liv då jag formligen älskade att skriva.
Orden tryckte på inifrån och bara skrev på mig att skriva ner dem.
Typ.
Tro inte jag är galen nu för sjutton!..

Jag har anteckningsblock och böcker fulla med blyerts.
Jag har till och med renskrivit två anteckningsblock med handskriven historia till maskinskrivna blad.
(Som min svensklärare fick fatt på - vilket är en helt annan historia!)

Jag har nog kilometervis med skrivna ord, dokument sparade på papper ( fick min första skrivmaskin - en mekanisk jäkel!! - som tydligen knackades sönder på flickrummet i mina föräldrars villa.
Jag minns precis hur bläckrullarna doftade, och så minns jag då pappa köpt suddpapper!!! Sånt där man lade över den felaktiga bokstaven, och så tryckte man till på samma felaktiga bokstavstangent så försvann den från pappret - om man inte väntat för länge!...

I alla fall gick den sönder, obevekligt sönder - för nog hade jag lagat den själv flera gånger!
När bokstäverna hamnat snett på sina hållare, eller om någon slitits ut. Eller en knapp eller spak lossnat.
Pappa var inte sen att köpa en elektrisk då minns jag.
Har på senare tid fått veta att det var i grevens tid, för att deras nattsömn blivit tämligen lidande vad tiden led och knattrandet ( pappa liknar det vid hamrandet) på tangenterna var vareviga dygn det som ljöd i vårt hus både sent in på nattimmarna och vad som alla väcktes av i arla morgonstund.
Skoldag som helg...
Jag har sparade dokument på disketter,
Jag har sparat på cdskivor,

Jag har sparat i dataminnen och usbstickor. Jag har skrivit ut och gett bort, jag har skrivit ut och sparat.
En hel del har jag skrivit. Inte så himla mycket planerat, utan mer som när jag är klart - hoppsan var det det som jag skulle skriva om?...

Som nu, ungefär.
Ojdå. Blev det ett sådant här inlägg? (Det har ju ingenting med smycken alls att göra?)
Tänk vad en människa kan ha inom sig. Sådärja.

Inga kommentarer: