söndag 25 april 2010

Mia Skäringer-söndag!

Idag var jag och två av mina vänner och såg Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst på Uppsala konserthus.
Jag visste inte så mycket om Mia Skäringer innan. Ansiktet kände jag igen. Dialekten och till viss del rösten.
Skriver till viss del rösten, för när hon greppade mikrofonen var jag en lång stund övertygad om att hon hade en skiva på någonstans. Att det hela var playback alltså.
Det var det inte.
Vilken vacker röst hon har!
Texterna var nästan lika vackra, och jag undrar fortfarande om hon skrivit matrialet själv...

Efter två timmar i en sprängfylld stora-salen på Uppsala Konsert & Kongress, stack solens strålar mig i ögonen rejält, trots att den var på väg ner.

Vi vandrade genom Uppsala denna sena eftermiddag i vårens tecken mot en restaurang. Våra magar skrek efter Sushi, och ingen av oss morsor hade brått hem.
Det blev en trevlig stund i goda vänners samkväm.

Sedan körde jag hem. Hem till mina ungar som lagts i säng, mätta på hemlagad Kebab.
Pappan låg på soffan, så jag bytte om, tog vår busiga och lyckliga-att-se-mig hund och gav mig av på en joggingrunda.
Trots att jag var ute i nästan två timmar i morse.
Kände att jag var i skriande behov av att röra på mig. Inte van att sitta still så länge som en teaterföreställning tar, och dessutom sitta still och umgås med härliga vänner under en middag...
Det blev i alla fall sex kilometer. Lagom kvällsrunda, och vi hann hem innan det blev mörkt.

Kikar ut och ser att det är tokmörkt ute, jag skall nog gå och tände ytterbelysningen.
Sedan kryper jag nog isäng med min bok.
Imorrn måste jag ju åka till stan, igen. Imorgon är det stor-möte på gång!
Spännande!!

Inga kommentarer: