tisdag 8 oktober 2013

Vi får skapa magi ju...

Förlovningsringar, Namnsmycken, Minnessmycken och Vigselringar. Många smycken smider vi varje dag i våran silververkstad.
Vartenda smycke tillverkas på beställning. Vi har inga färdiga smycken, eller stora lager. 
Vår silververkstad är ganska liten, och inte särskilt "piffig", har jag tänkt på...
Den är lite småskitig, men var sak har sin plats i min bok. Uffe har dock en irriterande förmåga att "släppa verktyget där han använt det". Jag försöker påtala detta, för ibland tar det en stund att leta rätt på ringbockartången, eller lödmunstycket, eller nålfilen eller vad det nu är man letar efter. Blyertspennan för att rita ut formen på silverplåten brukar alltid vara borta. Så jag tog ut ett paket med tjugo stycken.
Borta nu...

Vad sa jag? Silververkstaden skulle må fint av en uppputsning, det skulel den.
Silverdamm och polerpasta har spritt sig i ett litet fint lager omkring.
Spetsgardinerna  (Haha - näe, det är mest för funktionen och inte för själva utseendet spetsgardinen sitter för de stora fönstren! Den släpper igenom fenomenalt med ljus på dagen, men tar bort de allra värsta bländande när solen stiger upp. Och på kvällen gör den att jag slipper stirra rakt ut i mörkräddet där utanför...;o) - i alla fall - Spetsgardinerna har antagit en lite grånande färg. Förvisso ganska snygg sådan, men det är nog tänkt att de skall vara vita, eftersom de ju var så den första tiden de hängde där..
Allting i silververkstaden är genomtänkt. Vi köper inte något onödigt. Jag är ganska kostnadsmedveten och har faktiskt byggt en del maskiner och verktyg själv.
Lösningar som "man borde ju kunna göra såhär för att det skall kunna bli såhär" typ.
varje smycke vi tillverkar är unikt. Det vackraste är inte våra smycken, utan det vackraste är den kärleken som vi sätter på våra smycken.
Det känns som om vi får jobba med magi varje dag!...

En sak är dock säker. Jag älskar min silververkstad!
Här är några av den senaste tidens smycken vi smitt;
Förlovningsringar, 8mm breda i 2mm gods.
Namn och hjärta ovanpå, och en betydelsefull
text på kanten. Texten är fräst med gravyrmaskinen

Familjesmycke, Mamma & Pappa på en Cirkel,
Barnet på en Rondell med ett hjärta av silvertråd

Stort Silverhjärta med handstansade namn
och sötvattenpärlor

Trestav i karbinhake på Vaxad Bomullsrem

Cirkel med bulligt hjärta.
Maskingraverad text.

Breda läderarmband med silverbrickor.

Budskapsamulett 22mm i diameter i 2mm gods
sitter i en knut på en Vaxad Bomullsrem.
Cirkel, 19mm i diameter, 2mm tjock sitter
i en pansarkedja

Dopgåva från Gudmor.
En Skyddsängel i silver.

Inga kommentarer: