onsdag 4 mars 2015

Nätverksträff och företagspresentation.

Som liten egenföretagare är man ju rätt ensam, så jag tänkte ett nätverk är nog bra och kul att vara med i!
Finns ett "Lunchnätet" även här i Uppsala, men träffas på en restaurang och äter en lunch tillsammans.
Vi brukar ha "eget rum", så det blir en del små föreläsningar och företagspresentationer också.
Jätteroligt att lyssna på andras historier och det utbyts en ehl del både erfarenheter, tips och visitkort.

Så har vi då "företagspresentationen"..
När man skall ställa sig upp, eller gå fram och på ca 30 sekunder presentera sig och sitt företag.
Låter lätt kanske, men är alls inte heeeelt lätt.
Några har problem med hur man får med precis den relevanta information åhörarna klarar av att hålla i minnet.
Det är ju väldigt viktigt att man säger rätt saker som gör att man koms ihåg. (Vad var det hon jobbade med nu igen?...)
Och viktigt att man inte berättar precis hur mycket som helst ( för då slutar åhöraren att lyssna...) om allt man kan och är bra på och har gjort.

Och så finns de dom som blir blyga/fega/nervösa. Som bara babblar. (Som jag...)  Kort måhända, men vad är det som sägs egentligen?...

Usch, jag har blivit så nervös vid de här presentationerna..
Hjärtat slår i flera kilometer i timmen, och jag kan absolut inte komma på något bra att säga!..

Alla presenterar sig så proffsigt, vi testar och övar varje gång och vi inspirerar varandra och kommer med tips.

Men vad var det jag sade idag;
"Nu är jag så nervös att jag säger bara det här att: Jag heter Tina, mitt företag heter Älskade Barn och vi tillverkar personliga silversmycken i vår egen silververkstad, och all försäljning sker via vår hemsida."

Det tog fem sekunder.
Och ingen kom väl ihåg det. Jag menar - hur personligt och välkomnande kändes det?...

I bilen i till stan tänkte jag på vad jag skulle kunna säga. Som alltså får ta max 30 sekunder.
Det var någonting sådant här:

// Jag tänkte på meningen med livet häromdagen. Vad är meningen med livet?..

Möjligen kan meningen med livet vara att skapa minnen.
I mitt jobb får jag varje dag tillverka personliga smycken med älskade barns namn, teckningar eller foton på, jag får smida förlovningsringar & vigselringar.

Genom mitt arbete får jag vara en liten del av människors liv, eftersom varje smycke jag får tillverka bär på en historia och har en alldeles särskild betydelsefull kärlek för bäraren.


Mitt företag heter ”Älskade Barn”, vi är en liten silververkstad med stort hjärta, som via en webbsida sätter människors kärlek på ett smycke.  //

Att det skall behöva vara så svårt?!...
Jag får mycket bättre till det med text, än med ord när jag har allas ögon vända på mig...

Inga kommentarer: