onsdag 2 december 2015

Julklappssmide!

Sitter frampå kvällen och packar dagens silversmide, Namnhalsband som skall kompletteras med nya brickor - familjen växer, förlovningsringar och ett vigselringspar.
Blanka manschettknappar och ett armband med silverhjärtan och sötvattenpärlor.
Julklappspaket!
På paketen har jag börjat fästa små Julsigill i rött och guld. Det blir så fint tycker jag... En liten detalj, men den är med lite extra kärlek. Må vi få en fin Jul, alla!..
Våra leveranspaket är vita, och jag hade så gärna velat skriva adresserna fint med min svarta calligrafipenna, men Posten - vår leverantör kräver att vi använder deras fraktetiketter.
Det blir väl enklare att läsa adressen då förstås. Och om de bara scannar in streckkoden så går väl allt per automatik. "Ploing"!

Så är det inte i vår silververkstad. Här tillverkar jag och Ulf alla smycken för hand.
Alla silverbitar formas, stansas eller graveras allt utefter kundens önskemål.
Svarta är de fingrar som bär de färdiga smycken från silververkstaden till vårt lilla kontor där de skall fotograferas och packas i små paket.
Kontorsytan trängs med förpackningsmaterial, den lilla fotostudion, mina pennor och några verktyg.
Datorskärmen tronar i hörnet vid fönstret, och under den min fina högtalare jag fick i födelsedagspresent av Uffe - fastän jag inte ville ha något.
Nu ekar Miriam Bryants röst därur. Från Så mycket bättre denna säsong. Ung tjej, härligt driv, störtskön röst..

Ulfs stadiga sågningstag hörs in, och jag skall strax gå dit och hjälpa honom.
Jag har just svarat på alla mail och beställningar som kommit in under kvällen och natten.
Vilket fantastiskt jobb jag har. Människors kärlek på smycken, från min lilla silververkstad vidare ut i hela världen!...

Inga kommentarer: