tisdag 15 juni 2010

Crea Diem. Skapa Dagen.


SilverRondell, Jenny Berggren vann denna i vår utlottning på Facebook. Hon fick själv utforma smycket och jag måste säga att det blev väldigt, väldigt snyggt!
Texten är graverad.

Crea diem. Skapa dagen alltså.

Jag försöker fokusera på det positiva, att välja att min dag skall bli en fin dag.
När lilleman kommer och kryper ner i min säng och bökar, känner jag hans värme och försöker att inte snegla på klockan som just slagit 05.06.
Råkar jag se siffrorna väljer jag att uppskatta den långa tid vi får ligga kvar i sängen innan klockan är dags att stiga upp.
Om jag hoppas riktigt mycket kanske vi somnar om!...

När storebrorsan kommer strax efteråt tänker jag att det underbart med två härliga ungar.
Jag hoppas på att lilleman inte skall vakna, och att storebror inte sparkar på pappan så han vaknar och gormar.
Jag tänker att det faktiskt är ganska mysigt att ligga och kika i taket en morgon innan det är dags att ta tag i dagen.

När storebror nummer två kommer sättande genom hallen för att studsa upp i vår säng han också tänker jag att vilken lycka, tre friska och glada barn!

Jag väljer att inte röra mig för att kanske-kanske kan de övriga som faktiskt sover i sängen sova vidare?...
Det gör de inte, utan börjar påpeka för varandra att den andre faktiskt tar för stor plats, och att den tredjes armar ligger rakt i ansiktet på någon som hamnat i kläm under den tredje, varvid pappan vaknar och visar att han inte har världens bästa morgonhumör just den här morgonen.
Han far upp och in i lillemans rum.
Där slås Dora - utforskaren på, eller om det är Fåret Shaun, jag försöker att inte höra vilket.
Barnen överröstar tv-ljudet och de störtar efter pappan, som lagt sin lekamen i Charlies lilla säng.
Grabbarna får sällskap av Sigge och bökar plats åt sig i Saccosäcken med ljudligt fras.

Jag lyfter huvudet och vänder på kudden. Sval bomull mot min kind.
Slumrar.

Till slut har mitt trick för att komma upp på morgonen ställt sig ivägen för varje underbar sekund till i sängen.
(Drick ett stooooort glas vatten innan du lägger dig. Skulle du känna för att Snoooosa väckarklockan kommer de naturliga behoven göra varje försök omöjligt och du kommer frivilligt att stiga upp!)

Solen strålar genom de mörka molnen och jag försöker med tankekraft få dem att skingras. Molnen alltså.

Pappan har somnat i lill-sängen och jag smyger ut i köket.
Frukost. Min mage kurrar.
God frukost, jag dukar fram allt i kylskåpet jag kan tänka mig till frukost.
Jag gillar frukost.
Jag tycker om att sitta på morgonen med min familj, planera dagen och höra deras glada och pigga röster.
Att försöka skapa en bra dag, det kan man nog inte börja för tidigt med...

Inga kommentarer: