måndag 7 juni 2010

Meningsfulla ting.

Ibland står jag andlös ute i min silververkstad.
Att alla smycken jag får tillverka vartenda ett har en djupare mening och är mycket betydelsefulla, är jag på det fullständigt klara med.
Varje bokstav jag slår in med min lilla fina hammare (åja, ibland måste jag allt använda den störa, tunga rejäla saken också! ;o) vet jag kommer att bilda någonting särskilt betydelsefullt i den bit silver, eller guld jag kommer att skicka till kunden.
Det är häftigt faktiskt. Mäktig känsla!

Ibland kommer beställningar som får mig att dra ett extra djupt andetag innan jag sågar med guldsmedssågens tunna blad, eller slår med hammaren mot stålet i stämpeln.

Vissa texter, och vissa ord tillsammans med namn talar sina så innerligt tydliga språk...
När någon är Älskad - saknad.
Eller där någon vill på ett beständigt sätt ställa "den-stora-frågan", eller till och med två stycken ringar med olika namn men med samma datum, som ett bevis på deras stora kärlek tillsammans.
Jag säger inte att en del smycken som jag får tillverka är mer betydelsefulla än andra, men jag vill bara förmedla lite av den känsla man får då man står inför någonting stort, mäktigt, beständigt och betydelsefullt...
varje smycke har sin alldeles egna historia bakom.
Åhh, ibland vill jag så gärna höra mer...
Jag blir så nyfiken på den lilla människan som finns bakom "TILDA 11/5 10" eller vem som skall få ringen med "Vill du gifta dig med mig?" och om hon(?) svarade ja sedan...
Jag undrar vem pappan är till de fyra barnen vars namn skall pryda Fyrstaven i silver som han skall få på sin födelsedag...
Ni förstår hur jag tänker?...

Bokstäver som blir till namn, eller ord och som tillsammans vittnar om någonting väldigt stort, och vackert...

Inga kommentarer: