lördag 14 maj 2011

Ledig lördag.

Efter två tidiga morgontimmar ute i silververkstaden gjorde jag ledig dag. En expressbeställning var dock nödvändig att göra och postas först.
Frieri på gång!...

Imorse, eller när klockan var - ett strömavbrott har ställt om klockan i sovrummet så då jag kikade på den genom sömndruckna ögon stod de illröda siffrorna på 13.20, vilket ju ingen möjlighet i världen kunde stämma, låg en liten 4½åring tätt emot min axel.

Jag urskiljde några blå (!?) hårtoppar bredvid mig på kudden.
Charlie har väldigt bestämda åsikter just nu rörande sin frisyr, och just nu skall den vara en blå tuppkam.
Igårkväll missade vi att tvätta ur färgen, och således var det alltså detta mina nyvakna ögon möttes av.

Den lille spenslige kroppen låg utanför mitt täcke, och jag betraktade hans rygg under vilken hans lungor höjdes och sänktes i ackompanjemang av hans långsamma andetag.
Försiktigt bredde jag över honom mitt täcke och lade mig lite, lite närmre honom.
Hans hud kändes sval och han vaknade inte.
Fint, tänkte jag med väckarklockans "13.10" i minnet och slöt mina ögon igen för någon timme (?) mera skön sömn.

Jag lyssnade genom dunklet till hans sömn och kände min egen komma åter.
Ljuset letade sig så smått in genom den mörkläggande rullgardinen, för tillsammans med våren kommer ju de ljusa, tidiga morgontimmarna...
Snälla, var inte morgon riktigt ännu...

När jag vaknade igen hade den snart femåriga parveln lagt sitt ben på mina.
Pappas sänghalva gapade tom och jag lyssnade efter antingen frukostdukarljud, eller snarkningar från vardagsrumssoffan...

Tyst. Knäpptyst...
Knappt hann jag stänga ögonen igen förrän täcker bredvid mig rörde på sig och en liten pojke med blåaktigt, rufsigt hår tittar in i mina ögon på fyra centimeters avstånd.
-Mamma. Jag är hungrig. Nu!

Vi tassar upp han och jag genom ett sovande hus.
Jag kikar efter pappan och sedärja. Han ligger på soffan...

Charlie och jag dukar upp lördagsfrukost och hinner knappt sätta oss förrän storebröderna kommer och gör oss sällskap.

Slamrandet väcker (väl?...) pappan för han kommer släntrandes och slår sig ner då jag ätit färdigt.
Jag smiter ut i verkstaden för att göra klart vår beställning.

Sedan har vi nästan hela lördagen kvar framför oss!
Och vi får mycket gjort!!
Jag snickrar en Jordgubbstrappa, och pappan rensar jordgubbslanden och lägger täckduk som han klipper hål för plantorna genom.
Shit...
Känns som om vi kommer ha en jordgubbsindustri här i sommar... Om alla plantor klarar sig, får sollus och vatten.
Tänk vad jag skall äta jordgubbar....

Sedan joggingrunda, lunch till barnen, en halvtimma i hängmattan, lite rens i vedboden ( hittade lite spännande virke som jag skall snickra av imorgon!) och vattnande av mina nya, fina balkonglådor i skalor från rött till vitt via rosa. Och grönt förstås. Själva lådorna är grafitgrå.
Snyggt. Får jag hoppas att det blir då det växer till sig något mera.

Kvällen har varit så skön.
Pappan stod i köket och lagade världensgodastelördagsmiddag jämte Sushi.
Till och med barnen tyckte om det!
Hoppas på Sushi imorgonkväll istället, då blir det nog hemgjorda hamburgare till kidsen istället.
För se, sushi det går inte minsann.

Kikade runt lite på intörnett och hittade en tävling, vem vill inte vinna 40 par skor?...
http://www.tlcsverige.se/tavling

Nu tänker jag avsluta denna sköna lördag med ett par kapitel i min otäcka rysarbok.
Godnatt på er.

Inga kommentarer: