onsdag 3 oktober 2012

MASSOR av personliga smycken.

Det är ju helt galet egentligen, när jag tänker på hur många variationer av namnsmycken och
personliga smycken vi har gjort!!..
Alltså, vår smyckeskollektion - utbud - variationer av 
unikt utformade personliga smycken är nog precis hur stor som helst.

En grej jag gjorde redan från början var att fota alla smycken!
Familjesmycke / Släkthalsband.
Stora silverhjärtan kombinerade med små silverhjärtan i kedja
Det har blivit en galet stor bildbank nu... Och den växer hela tiden!!
Ibland blir jag sittandes väldigt länge och tittar på alla smycken, och gläds åt att de bärs av så många människor både här i Sverige och utomlands!

Ibland ser jag ett smycke på håll som jag är tämligen säker på att det är vi som har gjort.
En dam på ett café här i Uppsala häromdagen, te.x.. 
Jag log och blev alldeles varm ända in i hjärtat!

Bilderna i det här blogginlägget har vi gjort idag.
Mässing, Fyrstav som armband
 Det är så himlarns roligt att få förverkliga alla smyckesdrömmar och fylla silvret, 
guldet eller mässingen med känsla!  Vi sätter din kärlek på ett smycke!
Trestav med Spinnhake, Äkta Silver förstås..
 Jag ser mig som ett verktyg som förverkligar beställningen enligt kundens önskan.
Det är en ynnest att få arbeta med så stora förtroenden
 - att skapa det perfektaste smycket, beställarens helt egna och unika.

Fyrstav med Spinnhake. Sterling silver.
 Våra smycken tillverkas i vår egen silververkstad. Vi graverar själva i vår egen gravyrverkstad.
En verkstad som började i enkelhetens tecken, som jag utvecklade efter många egna idéer och där jag faktiskt tillverkat många av verktygen själv. Kanske skulle jag ta med kameran och visa er en dag?..
Femstav. Fem likadana sidor, och plats för fem namn.
Sterling silver förstås.
 Vi gör smycken i 925 Sterling Silver, Mässing, 9 karat guld- som på bilden nedan - 
eller i 18 karat guld.
Amulett i 9 karat guld,
namnen med maskingravyr
 Amuletter, Silverbrickor, Hjärtan, Namnringar - vigselringar och Förlovningsringar.
Alla med din kärlek på, antingen handstansat på fri hand - som på silverringen nedan, maskingravyr - som guldamuletten ovan, eller maskinfräsning - en djupare form av gravyr.
Personlig silverring, 5mm bred 2mm tjock.
Namnen instansade på fri hand med stålstämplar och hammare.
 Ulf är den av oss som sköter gravyrmaskinen. I silververkstaden jobbar vi båda två, men jag själv känner mig fortfarande lite bortkommen vid vår gravyrmaskin... Jag ska lära mig mer om den. Snart.. ;o)

Vi har jobbat ihop ett tag nu jag och Uffe.
 Inte lika länge som vi varit gifta - eftersom vi gjorde det först i ordningen. 
Efter att vi hade "skaffat" de första av våra älskade barn förstås... Tvillingar blev det den där första gången.
Sedan kom lilleman och efter det kom mitt företag.

När jag sedan inte hann med själv, blev det som så att Uffe hoppade på detta smyckeståget han också.
Att jobba ihop?  Bildbevisligen tycker jag vi lyckas rätt bra faktiskt! Han är grymt duktig Uffe!
Fast han trodde nog inte direkt heller att det var det här han skulle jobba med när "blev stor"..
Kanske avsätter jag ett blogginlägg till det  - oss arbeta tillsammans - snart också. 
Vi får väl se.

Den här ringen har Uffe gjort. Smitt, och graverat. På väg med Posten idag.
Namnring med gravyr från vår egen silver & gravyrverkstad.

Inga kommentarer: