söndag 26 december 2010

Vår Julafton.

Julen.
Det gick överjordiskt snabbt för den att anlända, om man ser från skolstarten i höstas.
Jag hann liksom knappt förbereda mig.

Dock hann vi klart varenda Julklapp från Silververkstaden, även om det tog en timme in på självaste julaftonsdygnet.
Men klara blev vi.

Vi blev klara med jullunchen också. Precis som de första gästerna ringde på dörren drog jag ur sladden till hör-fönen och satte i ljustaks-sladden istället.
Så jag hann bli klar och klädd jag med.
Till och med.

Granen klädde barnen klart i början av december. Så vi inte skulle missa den. ;o)

Barnen var redan klädda, och lilleman fick till och med följa med pappan för att hämta upp sina släktingar i bilen.
Det var nog en lite räddning det, att jag slapp just hans hjälp i köket den här morgonen.
Svärmor glutenintolerant, och faster vegetarian. Emil - min egna lille unge är särskilt speciell med maten. (Jag skulle gissa han är som sin mor, för jag var nog - inser jag - likadan då jag var liten...;o)

Nåja, det blir till att kittla fantasin och bläddra bland recepten så man hittar på nåt skoj.
Nästa år skall jag hitta på något enkelt recept, och gärna något som man kan tillaga dagen innan...

Nåja. Julen bryr sig ju inte, och det bästa och trevligaste är ju i alla fall att träffas.
Maten är sekundär. Och det är ju tur när jag skall stå i köket...

Klapphögen växer. Ivriga barn.
Hunden skall ut och kissa.
Sedan åker pappan för att skjutsa hem några släktingar.
Paus.
Disk och röjpaus.
Nästa trupp anländer.
Julbordsdags.
Vi hjälps åt, det är knytis som gäller.
Men vart är Köttbullarna? Stod in de på din lista?...

Mormor; - Äsch, det gör ingenting. Vi struntar i köttbullarna.
Men, tänker jag;
Inte kan man väl inte ha köttbullar på ett julbord?...

Maken Ulf dyker in i frysen. Inte ett enda fryst paket heller. I någon av frysarna. Upp med ett paket fryst köttfärs.
trillar, rullar och kryddar.
Visar sig bli världens näst godaste bullar. Näst efter Mornas hemgjorda!
Julbordet synnerlogen lyckat! Alla hittar en favorit, och visst äter vi för mycket!
Liksom vi köpt alldeles för många julklappar.
Det tar sina modiga timmar innan vi är klara och öppnade!

Trötta och mätta myser vi i soffan fram till läggdags, och barnen håller ut och är vakna långt in på julenatten.
Det är skönt att få krypa ner i kojen efter den här dagen.
Javisstja. Frukosten? Den glömde jag äta. Men det gör ingenting alls...

Inga kommentarer: