lördag 7 november 2015

Ultraljudsgravyr!

Vardagsdags jobbar jag och maken Ulf i vår egen silververkstad. Vi smider personliga smycken på beställning och det är allt från vanliga "Namnsmycken", silversmycken med egen text, fotosmycken, namnringar, förlovningsringar och vigselringar. Alla högst personliga eftersom all tillverkning sker på beställning.
En dag förra veckan fick jag en fråga om vi kunde gravera en ultraljudsbild
Ja, men visst!    Såklart! Gärna!
Ultraljudsgravyr på silverbricka, Rondell 22mm
 "Vid en ultraljudsundersökning skickas ljud, som ligger på en frekvens som inte kan höras av människor, in i kroppen. Ljudet studsar mot olika vävnader i kroppen och omvandlas till bilder. Det man ser på bildskärmen är fostret i genomskärning."
Såhär beskriver vårdguiden hur Ultraljud går till: Ultraljudsundersökning

När vi graverar en ultraljudsbild pickar diamantnålen ner kontrasterna i gråskalor på silverbrickan.
Bildgravyr blir alltså svartvit, och ultraljudsbilder är mycket bra lämpade för vårt sätt att gravera.
Ultraljudsgravyr blir tydlig, eftersom ultraljudsbilden graveras ner i silvret av diamantnålen i gråskala / svartvitt - precis som ultraljudsbilden är från början. Kontraster är bra, och ultraljudspersonalen brukar vara bra på att få en tydlig bild.
Graverad ultraljudsbild på silverbricka
En diamantnålsgravyr är hållbar inför framtiden, och alla brickor vi tillverkar är i äkta 925 sterlingsilver. Ett minne för framtiden alltså, och jag kan tänka mig att det kan bli en oerhört bra julklapp!
Kanske om "man vill berätta någonting med ett smycke"! :D

Beställer ett eget ultraljudssmycke gör man via min hemsida, www.alskadebarn.se

Vi har flera olika silverbrickor att välja på, olika former. Runda ( som bilden ovan) Fyrkantiga, Ovala eller Hjärtan i olika storlekar. Alla smycken är i äkta silver, och vi har också en del modeller / former i äkta guld. Kika in på sidan vilket du tycker bäst om.

Såhär gör du:
*Scanna in ultraljudsbilden (eller fota den) och skicka den i ett mail till: info(snabel-a)alskadebarn.se
Jag kan även ta emot bilden som MMS, eller om du postar (gärna en kopia så inget äventyras i posthanteringen!) den till oss så scannar jag in den.
*Jag skriver en beställningsspecifikation där jag förklarar hur jag förstått beställningen - inget smycke tillverkas före ett "ok!".

Inga kommentarer: