tisdag 12 januari 2010

Smycken med personlighet..





Senast idag då jag stod ute i kalla-verkstaden tänkte jag på vilket underbart jobb jag har!!
Alla smycken som jag får förtroendet att tillverka.
Alla människor barkom namnen som slås in i metallerna...

Jag stod med hammaren och präglade in ett födelsedatum på baksidan av en bricka häromdagen, 091231.
En liten bebisflicka har nyss kommit till världen.
Till några lyckliga föräldrar, om vars hals de smycken jag tillverkar skall få hänga!
Vilken fantastik känsla det är!...

Någon dag efteråt stod jag vid min arbetsbänk - i samma kalla verkstad - och hade en ring på högkant, på vilken ett bröllopsdatum skulle stansas in.
En likadan ring låg bredvid, men i lite mindre storlek.
Vigselringar...

Tänk att på någons finger skall denna ring, denna hårda metall med datum som jag stansat in för hand - siffra efter siffra, sitta för resten av någons liv.

Det är stora förtroenden jag får...
Mäktigt...

Det är med varmt klappande hjärta jag sågar ur, filar och slipar, stansar, polerar och putsar de smycken som lämnar mina händer.
Min kollega - och make - håller som bäst på att komma underfund med detta stora han också får vara med om att tillverka.
När snön gnistrar i solen genom fönstret till världen utanför, då känns det magiskt..

Inga kommentarer: