lördag 22 november 2008

Jag längtar till Jul!!


Vaknade, och hela världen utanför var täckt av ett gnistrande vitt tjockt lager av SNÖ!!!
Så ljuvligt!!
Pappan och kidsen hade "smugit" upp före och jag hörde dem från köket. Frukostdags!
PÅ med min gosiga morgonrock och tassade förbi öppnasipsen där det sprakade så hemtrevligt av björkveden.
Värmen kändes på långa vägar och jag lät stegen dröja lite...

I köket satt alla mina grabbar och mumsade kokta ägg, rostad bröd och juice.
Morfar satt vid bordsänden och hade händerna om en rykande kopp svart kaffe.
Mormor hade gått och lagt sig efter en jobbnatt på Akademiska sjukhuset.
Det är helt suveränt! Mormor och morfar har flyttat till en stor nybyggd villa i Öregrund.
Vi har en våning ovanpå garaget som vi upplåtit ( vi behöver ju verkligen inte utrymmet!) till dem att husera i. Eller, mest till mormor då hon jobbar natt på sjukhuset.
Att pendla för henne skulle bli 16 mil t&r till jobbet.
Samtidigt träffar hon barnbarnen och kan hjälpa till med barnpassning ´de dagar jag har (för) mycket i verkstaden.
Så hinner vi ju träffas och ha trevligt också förstås!
(Min man är -faktiskt- mycket glad att ha svärmor här så ofta! För hans del får de gärna bo där på "heltid".)
Och barnen älskar det ju!!
De hittar alltid på en massa spännande saker och mormor har alltid något skoj på gång!

I alla fall. Kaffe hälldes snart upp i min kopp också, och vi satt där flera generationer och njöt av en vintervit lördagsmorgon tillsammans.

Jag längtar verkligen efter att få plocka fram alla julsaker nu!
Min fantastiska mörkröda sammetsduk till matsalsbordet.
Gardinerna med tomtar-som-inte-ser-ut-som-tomtar som jag föll pladask för för flera vintrar sedan men som jag alltid vill ha uppe runt varje jul.
Den stora röda mattan som jag fått av min mamma. Tjock, handknuten och vacker.
Röd, guldgul och cremevit i fina mönster.
Ljusstakarna i smide med små eldslågeformade glödlampor...

Jul...
Familj, Ro och Kärlek...

Inga kommentarer: