söndag 28 september 2008

Helgens arbete...

Oj, så många paket det blev i helgen!...
Har haft små praoelever som hjälp till att skruva fast den antika snickarbänken ordentligt.
Jag tror det satt - uppskattningsvis - sjuhundra spikar och skruvar i det gedigna träet då jag var klar.
Och då mina största -snart-sex-års-söner varit med mig i Silververkstaden.

De gick in med liv och lust för att stansa koppar och plåt ända tills den ene av dem slog sig på tummen.
Då övergick de till säkrare verktyg såsom skruvmejslar och lättare hammare med småspik.
Min farfars gamla snickarbänk förädlades med pappans allsjöns skruvar och hammarslag i fot-och-knähöjd.
Den gamla vackra snickarbänken - ser ut som en sådan man hade i mellanstadiet på träsjölden ungefär. Nött av tidens tand och av alla saker som tillverkats på träet.
Hammarslag, knivsskrap och hyveltänder. Ett och annat sågskov.

Jag njöt av att ha annat sällskap än radions skval. Med nyfikna frågor följde mina barn mitt arbete och godkände smyckena innan de stoppades i polervätskan för att till sist med försiktiga händer torka smyckna torra med bomullstyg.

Jag har fått mycket hjälp i helgen.
Högen med paket som försänds idag blev ganska stor...
Den fick pappan och tvååringen ta den lilla bilen och åka till stan och posta.
En glass i höstsolen hoppas jag att de hann med...

Jag sitter och kikar ut genom fönstret och ser mina grabbar hjälpa till att sprida ut lövhögarna vi krattade ihop i går eftermiddags.
Jag skall snart hjälpa dem...

En söndag.
En i raden av många. Både förflutna och kommande - får man önska.
Ta tillvara på dagen. Ut i friskluften och vältra dig i några löv.
Det tänker jag göra nu...

Inga kommentarer: