lördag 19 september 2015

Mäta Ringstorlek?

Hur mäter jag min ringstorlek?

Jag vill köpa en ring med vet inte hur jag kollar min ringstorlek? Hur mäta ringmått?
Kan man chansa på en ringstorlek?..  Hur vet jag min storlek på ringen? Vilket ringmått?
Hur kan man mäta vilken storlek på ringen man har?

Jag får till min silververkstad många frågor om ringstorleksmätning, och det finns flera sätt att mäta sina ringstorlekar.
Här följer ett par exempel på tillvägagångssätt, jag försöker förtydliga med bilder.

En fingerrings storlek brukar nämnas som ringens innermått, mätt på diagonalen på bredaste stället.
Exempelvis 17mm. Ringstorlekar kan även vara i kvartsmillimetrar, 17,25mm eller 19,75mm
Vi kan smida guld eller silverringarna ända ner på 0,1mmm mått.
Mäta ringstorlek, ringens innerdiamenter på bredaste stället
En bred ring sitter ju på en större del av fingret, och detta bör man ta i beaktning. En bred ring klämmer åt över en större yta än vad en smalare ring gör.
Detta innebär att en bred ring ofta upplevs som mindre än en smalare ring gör - även om ringarna är smidda i samma storlek. (Har samma innerdiameter.)
För en bred ring kan man behöva gå upp lite i storlek, kanske 0,15mm eller 0,25mm. Beroende på hur bred ring man vill ha. Eller hur många smala man vill ha tillsammans såklart!
Ringar kan också vara kupade på insidan och detta gör också att de upplevs som större, eftersom en mindre del av själva ringen sitter åt längst in mot fingret. Vår ringdesign är rak - och detta bör man ha i åtankte när man väljer storlek också. Särskilt om ringen man vill ha är rejält bred.
Man bör inte chansa på en ringstorlek, och utföra mätningarna noggrant.

En fingerring - en ringstorlek kan också vara benämnd som fingrets omkrets. Alltså hur många millimetrar man har runt fingret.
 Hur kan man då mäta hur många millimeter man har runt fingret?
Jag gjorde en "lathund" med hjälp av Uffes hand, ett papper, en sax och en linjal;
Ringstorlek, att mäta sitt ringstorleksmått
(Klickar du på bilden kommer den upp lite större i ett nytt fönster!)


Om man har en ring i storlek 17mm innebär det alltså att fingret och ringens innermått runtom är 53,38mm.  En fingerrings storlek kan alltså benämnas både som innerdiameter, eller omkretsmåttet.

Formeln för dessa mått är:  Omkretsen delat på pi ( 3,14) = diametern. 
55  /  3,14  = 17,5           Eller det motsatta   17,5  * 3,14 = 55

Sist och syvene. Ringens utformning kan också spela in på ens ringstorlek.
Ringar kan vara raka inuti, de kan vara välvda, konvexa, konkava och "bulliga".
Dessa aspekter påverkar hur ringen känns på fingret. Ett finger brukar forma sig efter ringens insida, och har man haft en ring länge på sig, tycker i alla fall jag att det känns väldigt tomt utan den... ;)
Hur ringen än är utformad är ringens storlek alltid densamma.
Alltså, innerdiameter, eller inre omkrets.

Personliga silverringar - i din egen storlek såklart, beställer du hos mig på www.alskadebarn.se !
Vi smider alla smycken och ringar på beställning i vår egen silververkstad och gravyrverkstad.

Inga kommentarer: