torsdag 26 juni 2008


Då var det kväll igen.

Natten är i antågade och mina små sover.


Sover på kuddar med kinder lena som silke.

Bara ben i pyamas-shorts och lite smuts under fötterna.

Snusande andetag som andas ro.


Lilleman håller nappflaskan med en vattenskvätt kvar i sin lilla hand. Jag plockar försiktigt den ur hans grepp för att den inte skall läcka i hans säng. Han rör sig inte.

Jag lyssnar en stund till hans jämna andhämtning. Trygg.


I storebrödernas rum är det kolsvart.

Den svarta velour"gardinen" jag sytt för att mörkläggningsrullgardinen alltid glipar på små ställen och släpper in det skira morgonljuset alldeles för tidigt gör ditt jobb alldeles till belåtenhet.

Våningssängen tronar längs ena väggen.

Jag smyger försiktigt på golvet, rädd för att trampa på någon blinkande och tjutande leksak.

Egentligen tror jag inte att de skulle vakna av det...

De har varit ute hela dagen med pappa. Busat och stojat.

Badat i den - för mig - iskalla poolen tills läpparna blivit blå.

De har klippt gräsmattan, och fyllt sandlådan med ny och fräsch sand.

Skjutsat grus - och säkert varandra - i skottkärran.


Två unga killar. Mina tvillingbarn. Så olika, så älskade.


När jag går förbi hallspegeln ser jag mitt ansikte. Svart av polerpasta på vissa ställen.

Säkert en täckande mörk hinna också, men den syns inte i dunklet i vårat hus.




Jag går ut och häller vatten på mina blomlådor med prunkande Penséer i Lila - vitt och blåa toner.

Drar in ett djupt andetag och fyller mina lungor med lantlivssyre.


En gök gal i fjärran.

Solen har gått ner, men sprider sitt ljus över våra ängar nästan hela dygnet ändå.


Vattnet sipprar genom ampeln ner på mina fötter. Jag ryser till. Kallt.

Saknar den värmebölja vi hade för en liten tid sedan.


Men det är klart att man sover ju bättre nu, då de inte är så tokvarmt...

Sova.

jag borde göra det.

Nu.


Smyger förbi datorn. På väg till badrummet för att duscha av mig Silvret.

Imorgon har jag egentligen semesterstängt.

men jag vet att jag inte kommer att kunna låta bli att tillverka och skicka iväg de smycken som betalningen registrerats för imorgon ändå.

Det var bara åtta.

Det hinner jag.


Godnatt, för idag.


Inga kommentarer: