tisdag 23 mars 2010

Min urmysiga dag!

Mörkt. Nästan...
Det silade in lite ljus mellan gardinerna.
Lyfter huvudet och kikar mot klockan. 06.23.

Hör små barnaröster bortifrån hallen.
Mina ungar. Vakna. Redan...

En liten killa har visst blött ner lite i sin [piidjejsbralla].
Storebror hjälper honom av med dem och sätter honom på toalettstolen.
Charlie 3½ får hjälp av Emil 7år.

Joel 7år härjar lite tyst (?..) med Sigge-fyrbent snart 1år.

Bredvid mig, tungt sovande, Uffe 40år.

Mina trettisju överväger att ligga kvar en stund, men de små barnarösterna får mig att le brett och att faktiskt känna mig utvilad.
Ner med fötterna på golvet, bara!
Upp. En ny dag!

Gör frukost och packar mellis till storkillarna.

Vi har nästan ätit färdigt, då kommer pappan upphasande.

Nädå, det hör sannerligen till ovanligheterna. Det är pappan som tar de arla morgonminuterna i vanliga fall..
;o)

Barnen blir klara och pappan kör dem till dagis och skola.
Jag tar i tu med kvällen och nattens inkomna mail.

Sedan ut i verkstaden som ser ut precis som jag lämnade den igår kväll.
Faktiskt rätt välstädad.
Det är så skönt för ett oroligt sinne - jag har en del att tänka på just nu - att vara i verkstaden!
Jobba med händerna, skapa. Få det grova hårda materialet till blanka, vackra smycken fulla av kärlek och mening.

Timmarna går.
Min mamma är på datortomografi och jag tänker på henne.
Hoppas allt ser ok ut. Bort med den sjuka delen, sedan snabbt tillfrisknande!
Håller mina tummar stenhårt.

Framåt lunch ringer telefonen.
Mamma.
Hon och pappa är på väg. Mamma vill åka på äventyr, jag är med såklart!
Uffe tar alla paket och åker till Posten, han gör veckohandlingenpå samma gång.
Smidigt att vara egen företagare. Man lägger arbetstiden och schemat så gott man kan.
Samtidigt känns det så härligt att man jobbar för att hinna med alla beställningar istället för att jobba för att få in beställningar.
Det är en fantastiskt härlig känsla!

Mamma och pappa kommer och vi tar en fika innan vi åker, jag och min mor på äventyr.

Vi får en härlig eftermiddag. Massor av shopping och prat!
Då vi komemr hem har Uffe och barnen lagat pannkaka.
En ugnspannkaka till mormor och tunna pannkakor till barnen. Då får de som de vill!

Mätta somnar barnen sedan.
Jag smyger upp till mormor på våningen övanför.
Klirrande glas i handen och en flaska vin på kylning ute på balkongen.

Vi sitter och tittar på halv åtta hos mig och Mästarnas mästare (tror jag att det hette.) Har inte sett det förut.
Det är ju så skönt att vara med barnen på eftermiddagarna och det innebär ju att det blir kvällsjobb istället.

Vinet smakar härligt och jag älskar att umgås med min mamma.
Vi skrattar och pratar.
En och annan chipssmula åker ner också, så jag sitter nu här, mätt och nöjd.
Nåja, lite ont i magen har jag allt, men jag är lycklig.
Den här dagen har varit så härlig!

Nu skall jag ta fram min bok, mina Läckbergs är slut för tillfället, så det får bli några sidor ur "Min vän Henry" istället.
Men först skall jag pussa på mina sovande barn!

Inga kommentarer: