onsdag 27 mars 2013

Kärlek.

En liten varm hand ligger i min.
Ett par små fötter i "kakmonsterstrumpor", knallblå och fluffiga ligger mot mitt lår.

En rufsig kalufs på ett ansikte - uppmärksamt vänt mot tvn.
Vi tittar på "Hur många lingon finns det i världen".

Hans kind är rödblommig, pappan tände en brasa innan han ( lade sig på sängen för att kolla på tv) somnade. Det är varmt och skönt i huset.

Mina barn och jag sitter tillsammans i vårt vardagsrum, lite mörk eftersom elden har falnat.

Jag tittar på dem i tur och ordning. Joel. Håret har verkligen blivit långt nu. Det var länge sedan jag fick klippa honom. Håret når ner över axlarna. Luggen också... Mörk. Lik sin far. Noggrann, systematisk.
Emil. Den lägste av mina barn. Han och Joel redan tio år.
I tio år har de funnits i mitt liv. Jag minns så väl dagen då de kom..
Emil, den störste av de två.  Fortfarande längst.
Ljuslockig, lockarna har letat sig över kragen på hans tshirt, och luggen är för låg för att ignorera, men för kort för att klämmas fast bakom örat.
Stilige kille. Empatiske, och duktige storebrodern.

Lilleman, Charlie 6½år... Till hälften uppflugen i mitt knä. Så söt och så envis...

Fullmånen stiger bakom skogen.
Lyser in på oss, stor och gul.

Filmen tar slut och det blir sängdags. Pappan sover sedan länge och vi låter honom sova vidare.
Jag läser en bok om Pippi.

Inga protester sedan, barnen kryper ner i sina sängar och sover strax.
Friden sänker sig. Tystnaden, stillheten gör sällskap med kärleken.
Godnatt.

Inga kommentarer: