fredag 30 oktober 2015

Spöken på Wenngarns Slott...

Wenngarns slott i kvällsskrud...
I torsdagsskymningen tog vi bilen, lastade den full av barn, våra egna och en väns och drog till Wenngarn och slottet strax utanför Sigtuna. Spökjakt på schemat!...
Hitta till Wenngarn
Vi hann utforska slottets alla rum (nästan...) lite på egen hand (med egna ficklampor) innan det drog ihop sig till spökjakt på organiserat håll, med "riktiga spökjägare" från Paranova.
Barnen fick prova utrustningen, och tillsammans med spökjägarna vandra genom slottets alla nedsläkta rum. Ingen elekticitet fick vara på  (mobiler av!) för att minimera störningsrisken för den mycket känsliga utrustningen och mätinstrumenten..
Sedan fick "den här mamman" vackert sitta och vänta i ett litet fikarum (med järnkrokar i taket!...)
Kvällsfika på Wenngarnsslott
Dörren till rummet (det lilla utrymmet... ;o) jag satt och kvällsfikade i hade en fantastisk patina, och ett otroligt vackert gammalt original smideslås.
Smideslås på gammal trädörr i Wenngarns slott
Det var ett gäng myyycket nöjda och inspirerade barn som vandrade genom parken till vår bil sent på kvällen sedan. 
Gruset liksom knistrade under våra skor, andedräktens fukt bildade moln i den klara luften.
Jag skymtade en isklar måne bakom molnen medan jag lyssnade till barnens berättelser och deras upplevelser på slottet Wenngarn denna sena oktoberkväll.
Kylan kröp sakta innanför min jackkrage, men det var inte det enda som fick mig att rysa till!...
Vi lämnar Wenngarns slott bakom oss och vandrar hemåt.

Inga kommentarer: