lördag 20 augusti 2011

Ingen "Cupcakeblogg."

Det här är ingen fluffig cupcakeblogg. ;o)
Jag kan inte alls baka, men vi gjorde det idag ändå jag och lilleman Charlie.
Det spöööregnade ute och inneaktiviteter var att föredra.

Charlie ville bara baka muffins.
Jamenvisst, självklart.
Muffins kokboken tokborta.

Hittade mammas gamla röd-vit-rutiga och visst hade de något muffinsrecept.
Dock upptäckte jag - försent!- att vårt vetemjöl inte räckte till mer än 2/3 av smeten.
Så jag hittade ett paket Grekiskt landbrödsmjöl som vi drygade ut det hela med.
Syntes nästan ingen skillnad.
Om man kisade lite i ett halvskumt kök.

Muffins blev det i alla fall.
Många, höga och fluffiga och fina.

Ena halvan av smeten hade vi citron i, och andra halvan kakao och en påse Polly.
Bruna muffins med vita prickar och ljusgula blev det alltså. I Stora rutiga muffinsformar inköpta just för ändamålet.
Om det skulle inträffa någon gång.
Och det gjorde det ju.

Men så ville han ha topping på också.
Kristyr, eller sås alltså framhärdar lilleman.
Jag fick gå in på internet och söka mig fram.
Frosting heter det tydligen. Och Cupcakes.

Om man har Philadelphiaost i kylskåpet hemma.
Det hade inte vi.

Så vi improviserade igen.
Smörkräm borde ju funka? He?

Sökte rätt på ett recept.
Gjorde väl inte riktigt som det stod i receptet, "smält choklad över vattenbad medan du vispar florsocket och rumsvarmt margarin fluffigt."

Ähh, i med margarin och chokladkakan direkt i kastrullen, på med plattan på nian.
Puttrade på fint.
Sedan i med florsocker. Rör. Rör massor.

Det var här det skar sig någonstans...
Inte jag, det var krämen som skar sönder sig.

In och söka efter "om-det-fanns-något-att-göra" på internet.
Jodå, man kunde visst laga smörkräm.

Laga, laga, laga. Och vips. Hel, ljusbrun och slät och fin.
Najs. Man kanske är en liten bakvirtous i alla fall då?!

Nu ville han ha strössel på också.
Ut med baklådan i köket och fram botaniserade han allsjöns färger.

Hur det blev?
Den här har han gjort heeeelt själv.
Den är slut nu. Charlie är mycket brun om munnen och väldigt mätt.

Inga kommentarer: