tisdag 11 oktober 2011

Att vara egenföretagande ehandlare.

Jag har faktiskt inte funderat så mycket på det.
Men jag gjorde det nyss.
Över en tallrik hemmagjord - av maken - spaghetti&köttfärssås.

Solen lyste in genom ett halvhjärtat tvättat köksfönster, timman var slagen 11.23.
En tisdag på höstkanten anno 2011.
På min fot ligger en liten hund. Varmt och gott.

Då slog det mig.
Jag har inte arbetat sedan 2006. Året då lilleman kom.
Lilleman fyllde 5 år i augusti detta året...

Jag sade upp min trygga anställning och valde att satsa på ett eget företag.
Med åtminstone en del av facitet (heter det så?..) var det ju synnerligen ett lyckligt kast med tärningen.
Eller ett rätt/bra val av stig i livets skog.

Älskade Barn AB. Ehandel, webshop.
Smycken. Enkla, tidlösa om du vill. Men beständiga, tillverkade med innerlig värme.
För det är så jag känner då jag står ute i silververkstaden och formger de betydelsefulla smyckena med så innehållsrikt koncept.
Kunden bestämmer.
Jag är ett verktyg - av många nu - i vår smyckesverkstad, och alltså bara ett led i kundens utformande av sitt namnsmycke eller bildsmycke.

Jag älskar verkligen mitt jobb och är så stolt över vad vi gör i företaget.
Varje litet smycke unikt. Såsom varje människa är unik.

Vi har valt att "bara" arbeta med ehandel. Vi har valt att fokusera på en sajt som inte ens är en webshop i ordets riktiga mening.
Kunden beskriver för mig vad som önskas. Jag besvarar alltid med en personlig bekräftelse, och om det behövs kommer med tips och råd.

Vi har förstås en webshop också. "Klicka-ihop-ditt-smycke";
Favoritsmycken

Jag har alltså inte arbetat - stämplat in, stämplat ut för att bistå någon annans affärsidé eller dröm - på sex år.
Men ack, vad jag har jobbat!
Många, långa, sena timmar i både silververkstaden, framför datorn på kontoret och hela tiden egentligen, inne i huvudet...
Men jag har älskat varje sekund.

Nåja, kanske inte den dagen jag var tokmagsjuk innan en jul för ett par år sedan.
Stod i verkstaden med en hink bredvid mig...
Uffe fick sprita alla smycken och saker innan vi postade iväg dem!...
Då älskade jag inte att vara egenföretagare.
Men det kunde ju ha varit värre. Mycket värre.
Ni förstår hur jag menar...

Att vara egenföretagande ehandlare för mig är;
* Frihet under ansvar
* Arbetsglädje
* Riskfyllt - vad händer om man blir sjuk. Riktigt, riktigt sjuk?...
* En ordentlig utmaning. Man kan ju lära sig precis så mycket man vill!
* Utvecklande. Synnerligen.
* Ensamt. Eller så ensamt man väljer att göra det
* En källa till stor glädje med all fantastisk feedback jag får från alla nöjda kunder!

Det är förstås nästan oändligt mycket mer än så.
Framför allt är det roligt.
Jag har - varje dag på jobbet - genuint roligt!
Kan du förstå hur tacksam jag är för vart jag, tillsammans med mina nöjda kunder, tagit mitt lilla företag till dags dato?...

1 kommentar:

Julia Lokka sa...

Det ska till en riktigt duktig entreprenör för att lyckas, och det är ju du! :-)
Kram!