torsdag 28 april 2011

Sjuk egenföretagare.

Jag vaknade igår. Sjuk!
Men 39 graders feber. Mådde inte alls bra. Ville inte alls stiga ur sängen faktiskt.
Länge, länge sedan jag var sjuk. Inget att sträva efter. Att vara sjuk alltså. Strävar efter att det är låååååångt mellan gångerna. Om alls.

Sitter och tänker efter, det var nog en gång då jag var anställd och bara helt enkelt var tvungen att gå hem på eftermiddagen.
Och vara sjuk.

Som egenföretagare är det samma känsla att vara sjuk.
Man är sjuuuuk och orkar inte särskilt mycket.
Inte heller orkar man gräma sig över att man ligger i sängen istället för att vara ute i verkstaden.
Men är för sjuk för det helt enkelt. Samvetet orkar liksom inte pocka på, när tempen är för hög.

Idag vaknade jag frisk.(are)
Jobbade igen den beställningshög som väntade, som Uffe inte kunnat göra klart igår, och det som jag verkligen inte orkade göra - trots både Alvedon och Ipren.

Funderade på en sak då jag gick på Siggepromenad.
Skola och dagis. En feberfri dag hemma innan man är "välkommen tillbaks".
Som anställd minns jag att det inte var någonting att hoppas på. Att få en friskdag hemma, att piggna till ytterligare på liksom.

Som egenföretagare bestämmer man själv. Men inte om att vara eller icke vara. Sjuk.

Inga kommentarer: