måndag 5 december 2011

Julklappstillverkning & samarbete i silververkstaden!

Nu är det tomtemössor på! (Jodå, vi har lite kyligt i verkstaden, men oljeelement är inköpt för det funkar minsann inte med frusna fingrar och silversmide!)
Det är så fantastiskt underbart kul med alla beställningar på personliga smycken som beställs i julklappstankar just nu!
När man står därute och vet att det man tillverkar med sina egna händer kommer att ges bort med kärlek kan man inte annat än älska sitt jobb!

Det är med största tacksamhet jag gör varje smycke i min egen silververkstad!
Vi byggde ju till och gjorde om verkstaden i höstas, men det skall ännu till lite tid i utvecklandet av den, för vi blir ju "större" hela tiden!

Min favoritplats, till exempel. Arbetsbänken har förstärkning av extra-ben under bordet för det får inte svikta då man stansar. Lätt det blir dubbelslag då.
Där minsann står min kollega, maken Ulf allt som oftast.
Nu skall jag fixa ( då jag får tid..;o) en likadan plats åt honom. Så vi kan vara ännu mer effektiva och slippa vänta på att den andre skall bli klar på just den stationen.
Men vi kompletterar varandra bra, faktiskt! Han gillar inte de momenten i smidet-och jag överlåter gärna annat på honom.

Man får frågan ofta, "Men hur funkar det egentligen att jobba tillsammans också?"

Jodå, tack! Det går alldeles utmärkt!
Vi är ganska olika varandra som personer. För att inte säga väldigt olika på de flesta områden.
Men det behövs ju. Både i förhållanden privat, och de på jobbet.
Hur bra som helst faktiskt.
Uffe är kvällspigg. (Det blir beställningar svarade på även på sena timmar.)
Uffe är morgonpigg. (Barnen får frukost så snart de vaknar - om de vill.)
Uffe har extremt hög arbetsmoral. (Njursten kan hävas med lite piller, jobbet blir gjort ändå.)
Jag är trött på kvällarna. (Oftast) utsövd då jag vaknar.
Jag har också hög arbetsmoral och älskar att jobba i högt tempo! Skjuter sällan ( helst aldrig!) upp något till morgondagen. Och tillåter sällan Uffe göra det heller.

Uffe sågar väldigt rakt. Långt. Länge, om så krävs.
Jag sågar former, och ser möjligheter.
Jag får massor av nya idéer och Uffe ser eventuella problem med genomförandet.
Som vi då löser tillsammans innan genomförandet.
Eller så står jag på mig, och får det gjort ändå.
Om det blir fel, gör jag om. Och om. Och om. Så det blir gjort ändå.

Nu hör jag från verkstaden att slipningen av de Klassiska Silverbrickorna är färdig.
Då är det min tur. Poleringen.

Här är några bilder från de senaste verken från vår verkstad!
Omlottring med handstansat text i "omlottet", typsnitt 1mm original.
Lyckoamulett med berlocker; Hjärtan i länk och turkos prisma. Tre namn stansade för hand med stålstämplar och hammare, bokstav för bokstav med typsnitt "Elin".
Små runda silverbrickor i våningar. Namnen handstansade 2mm original
Små runda silverbrickor integrerade på 2.5mm ärtkedja. Handstansat, 2mm original.

Inga kommentarer: