måndag 11 januari 2010

Iskallt.

Och kylan det fortsätter utanför.
Stråladen sol och vita träd. Snödrivor och frasande fotsteg.

Jag är ute med Sigge i arla morgontimma.
Morgonen är vacker så det värker i ögonen.
Kölden biter i mina kinder, och jag är tacksam för raggsockorna inuti vinterstövlarna.
Hittade ett par jättestora Hellyhansen-vantar igår då jag var ute i förrådet och letade större vinterskor till lilleman.
Nu kanske även jag kan slippa frysa om händerna!

Vi försökte oss på en skridskosväng igår. På banan vid skolan.
Tyvärr i skogga från storskogen...
Iiiiiiskallt...

Charlie ville inte åka skridskor, han ville gunga.

Alla som gungat vet ju att kättingarna själva bildäcket sitter fast i är rätt kalla på vintern...
Han gungade en stund och vi sjöng, det var svårt att få honom därifrån, men jag såg hur han blev kallare och kallare. Måste röra på oss!!

Pappan och storgrababrna hade hittat sällskap på isen, och skrinnade på.
Men vita rosor framträdde ganska snart på deras kinder och det var inte ens trevligt att vara ute längre.
Vi åkte hem och tände en brasa för att tina upp.

Jag undrar hur länge det skall fortsätta vara såhär kallt?!
Ute i verkstaden har jag fått ta med både fleecetröja och vinterskor!
Golvet är iskallt! Luften värms ganska snart upp av oljeradiator och infrarör i taket.
Det går ju heller knappt att arbeta då fingrarna är kalla. Kontrasterna mellan heta metaller och kalla fingertoppar är ingen höjdare mer än ungefär en halv sekund...

Imorgon går vi tillbaka till normala dagsrutiner.
Skola och dagis har studiedag i dag måndag, och börjar imorgon.

Jag låg på min säng och läste lite i en Läckberg medan Joel och Charlie spelade Lego Indiana Jones.
Pappan och Emil har åkt in till Posten och postat paket, de skulle visst åka förbi någonstans och få skridskorna slipade också.
Så de kan skära bättre i den stelfrusna skridskoisen...

Inte för att jag är ett dugg utsugen...
Skulle vilja ha en mysig inne-dag med hela familjen.
Men jag vet ju hur det kan/brukar bli då tre barn är inomhus en hel dag.

Kikar ut genom fönstret.
Det blir nog en tur efter lunch i alla fall. För det är ju helt otroligt vackert ute!
Skall bara packa in mitt högra öra - som gör överjordiskt ont!!! - så varken ljud, kyla eller luft kommer åt det.
Hoppas det går över snart...

2 kommentarer:

Lotte sa...

Det har verkligen varit galet kallt nu! Men du, fredag morgon? Det skulle milda på sig lite och ligga strax under nollan ett tag nu, kanske skulle vi ta en sväng då, ihop? Lämnar 8 på dagis.

Tina - alskadebarn.se sa...

Fredag morgon låter ju bra!!
Skall vi påminna oss lite närmre månne?
Vi lämnar 8 på dagis också.
(Huuuu så tidigt det känns nu då man haft sovmorgons-möjligheter i alla fall...)