onsdag 17 februari 2016

Smida silverring

Halloj från silververkstan!
Tog med mig fotokameran ut i silververkstaden igår. Uffe var iväg på ett möte, och jag kände mig fri och busig. ;) Tänkte testa en ny ringtanke och såhär gick det till:

Litet städ, hamra silverbit.
Klipper silvertråd i önskad längd, hamrar en del plan. Ett litet, litet hammarstäd funkar fint. Med ringbockningstång rundforma silvret. Försiktigt. Man vill inte har märken i silvret...
Bocka silverbit
Lod på silverbitens ändar
 Lodpasta kör vi på denna ringvariant. Lod finns också i stavar som man klipper bitart / paljor av och lägger på önskad plats. Lodet är liksom "silverlim" som håller en något lägre silverhalt för att smälta vid lägre temperatur.
Sikta rätt med lågan sedan. Man vill inte smälta silverringen.. ;)
Med het låga smäta lodet.
(INTE smälta silverringen...)

Någorlunda rund ring slås rund och till rätt storlek med
ringpinne och gummihammare
 Den rundbockade silverbiten har lötts ihop och skall nu slås rund och till önskade storleken med hjälp av en mjuk hammare och en ringpinne.  Runda blev de alla tre. :D
Tre stycken gjorde jag. OM jag skulle misslyckas med en.

Slipa, putsa och polera.
 Slipa, smärgla polera och putsa. Insida, utsida, sidor noggrant.
Stansad text, prova på fingertopp. Funkar!
 Såhär blev de, ringarna! Nätta och lättburna. Man kan ha flera stycken om man vill!
Närbild från kontoret. Det gick ju, det där!
Att smida personliga smycken är ju bland det roligaste jag vet! Texten väljer du själv på din ring såklart. Vad vill du ha?


Inga kommentarer: