söndag 22 november 2009

Slow söndag.

Med en härlig middag igårkväll slöades söndagen genom.
Våra vänner Johanna och Stefan kom över och spenderade kvällen i vårt vardagsrum med oss.
Barnen lekte ändra fram till klockan 22.00, och det är ganska sent för att vara våra barn. Simon är nog van att vara uppe längre.

I en hast bestämdes att kompisen Simon skulle premiär-sova-borta. Hos oss!
Extrasäng bäddades och vinkevink till mamman och pappan så var det dags för P.Js och tandbrostning.
Storgrabbarna låg fnittrandes och småsnackade i en haltimme, lilleman somnade ensam i sitt eget rum på två röda.

Min och Uffes kväll avslutades med lite film framför brasan.
Min egen kväll tog sin avrundning med Camilla Läckbergs Fyrvaktaren. Spooooky...

Under småbarnsåren har det inte blivit mycket läst för mig, men jag kan nog avslöja att jag säkert läst fler böcker än de flesta under åren som gick innan jag blev mamma..
Har ett helt bibliotek i våningen ovanför vårt garage fullt med godbitar och annat. (En del skit också...;o)

Efter det att vi fick Charlie har ju min tid fyllts av Älskade Barn AB. som ju - faktiskt - började som en kul grej.
En hobby. Sydde barnkläder i mängder och då lådor och garderober svämmade över provade jag att avyttra några.
Det tog fart.
När jag sedan började med namnsmycken och smyckesdesign i silver och sedermera 18karat Guld och Mässing tog det än mer fart.

Tid att läsa fick stryka på foten, då mina barn och min familj naturlitvis kom i första rummet. Sedan kom mitt älskade skapande...
Nu med en anställd i verkstaden finner jag åter lite tid över att plöja sidor efter sidor. Kapitel efter kapitel.

Jag funderar också på att införskaffa en cdspelare ut till verkstaden för att kunna lyssna på talböcker, vilka jag upptäckte en gång för länge sedan från sjuksängen med inflammerade tårkanaler.
Kunde inte göra någonting annat än ligga i ett mörkt rum, och även då flödade tårarna.

Lyssna på ljudböcker var något jag tog med mig sedan. Passade ju så bra då jag pendlade långt till arbetet!

Men jag föredrar ju att läsa böckerna själv.
Att smeka orden med mina egna ögon och uppfatta dem på mitt egna sätt i min lilla hjärna där upptill...

Idag har vi i alla fall inte gjort särskilt många knop.
Promenerat med Sigge i skogen.
Sigges svarlockiga päls var full av småpinnar och barr och "fnös" och det tog ju sin lilla tid att få honom ren efter varje promenad.

Lunchen värmdes så snabbt och snärtigt av gårdagens ljuvliga middag.

Regnet har strilat utanför vårt hus, med små uppehåll men ingen sol. Alls.

Imorgon - måndag.
Skola och dagis. Kvartsamtal på det sistnämna på eftermiddagen, Trevligt.
Jobb och planer inför framtiden. På tisdag ser jag med stor spänning fram emot ett spännande seminarium och efterkommande fika med en för mig väldigt spännande och kunnig person.

Till helgen skall jag kika efter ljusstakar till fönstren i förråden, och kanske sätter jag upp nya gardiner.

Nu tänkter jag dra mig tillbaka med min bok. Mysigt!

Inga kommentarer: