måndag 12 november 2007

Velour och Babyschampoo.

Det är en viss känsla och visst är det en speciell doft?..
Kombinerat blir det oemotståndligt.

Min ettåring hade badat med pappa och jag röjde efter middagen.
Just som jag vrider ur disktrasan med en suck kommer han runt hörnet.

I brun Velour med Nalle Phu applikation på magen. Strålar mot mig och ropar - "MammaMammaMamm".
Sträcker sina mjuka underbara armar mot mig och jag hädar.

Jag lyfter upp den varma lilla kroppen och håller honom hårt mot min fastän jag är alldeles blöt och sliskig om händerna.
Han borrar in sitt ansikte mot min hals och vi kramas länge.

Våra silhuetter speglas av i fönstret mot bakgrunden av den mörka skogen utanför.
Han i brunt, håret rufsigt blont.
Jag snusar in min näsa i hans lilla grop i nacken och drar djupa andetag.
Tankar själen med hans doft.
Insuper hans badkarsvärme som strålar ur hans pyamas.

Gosar, gosar, gosar...

Jag vaggar långsamt och nynnar.
Han trycker sitt huvud hårt mot mitt bröst och håller sina små armar om min hals.
Magi.

Så får han tag om min fläta, kastar upp med huvudet och skrattar så hans små vita bissingar lyser mot mig.
Hans busig ögon utmanar mig och jag kan bara inte bli arg.

De små fingrarna är som klor som nästlar sig in i mitt hår, och jag känner hans tyngd då han lutar sig ut från min famn och drar alltjämt i det han lyckats få tag i.

Jag störtar ut i vardagsrummet, böjer mig ner så att jag kan lägga honom från mig i soffan.
Han bubblar och fräser av skratt.

Jag trycker mjukt mina pekfingrar och långfingrar in i hans mjuka armhålor.
Gör små cirklar.

Han skrattar högt och smittsamt.
Men ungen i flätan, och egentligen smärtsamt påmind om detta skrattar jag med honom.

Jag fortsätter kittla, och han släpper med ett flin.

Låter min mun prutta på hans mage genom Nalle Phu på magen.
Han får åter tag i min fläta, så vi gör samma procedur en gång till.

Pekfinger - långfingrar in i armhålorna. Cirklar.
Han släpper och skrattar förtjust.

Så kommer brorsorna i badrockar.
Vill också vara med.

Vi busar en stund innan vi snugglar upp oss i soffhörnet med en sagobok.

Till sist ligger de i sina sängar.

Frid sänker sig över huset. Tystnad utanför.
Vår plätt på jorden, kullen i skogen invid ängarna.
Kärlek.

Inga kommentarer: