fredag 10 oktober 2008

Hösten på allvar.

Idag skjutsade jag ett glatt gäng till dagis.
Vi sjöng som vi alltid brukar.
Vad tar ni för --- där i ---
Med svansen i vädret så ---

(Barnen fyller för fulla halsar i de "tomma" orden.)
Då frågar Emil;
-Mamma, varför har hunden svansen upp i vädret?
Hur menar han att han har svansen då? Ute i vädret? vart har han den annars? Liksom, i vanliga fall?

Mamma;
- ?.
Mållös.
Eeehhh... Vad svarar man på det?...

-Kolla grabbar nu är det höst! Mamman pekar ivrigt på träden med alla ljuvliga färger bortanför åkrarna.
Vi bor så hiskeligt vackert!...

Vi pratar lite om vädret innan vi komemr fram till dages, och jag försöker mig på en förklaring om huruvida hudnar har svansarna i vädret, eller någon annanstans, men grabbarna har för länge sedan redan släppt diskussionen.
Väl på dagis finner de omgående sina kompisar och försvinner iväg i lekens värld.

Jag står vid grinden och kikar på dem en lång stund innan jag far iväg.
hem till jobbet.
Mycket att göra idag, om helgen skall bli fri...
För i helgen vill jag ut i vädret!

Inga kommentarer: