fredag 24 april 2009

Till ett Pyre...

En stjärnklar natt med vårvärmen dröjande kvar.
Jag går omkring på gården och samlar upp dagens leksaker och stuvar undan i garaget.
En trehjuling, cyklar, bollar och golfklubbor.
Genom studsmattans nät ser jag månen börja sin bana över natthimlen.
Stjärnorna glimmar klara och utlovar en vacker framtid.

Du ligger i din mammas mage än. Bidar din tid.
Mitt hjärta klappar i mitt bröst och jag minns hur det var själv den där natten då min yngste son började sin färd ut i världen.
Hur jag kände och hur lugn jag var..

Stannar till.
Hör mina andetag och nattens tystnad över skogen.
Snart kommer du lilla vän.
Du är så efterlängtad och din tid kommer snart...

Vi kommer att ta emot dig med öppna famnar och vi kommer att älska dig mer än både du och vi kan ana.
Ett litet liv så välkommet och så fint som bara ett litet pyre kan vara.
Dina föräldrar längtar, jag - din gamla faster längtar efter dig.
Du lilla bebis...

Min bror skall få ett barn tillsammans med sin kvinna.
Jag skall få bli faster!
Mina barn kommer att få en liten kusin!

Natten blir mörkare och jag känner hur jag längtar in till min kvällsrutin.
Att stå i vårt mörka hus och lyssna till mina barns trygga andetag.
Jag vet att jag snart kommer att få smeka deras små ben som sticker fram ur täcket.
Jag kommer att snudda deras pannor med min kyss.
Mina barn är livet för mig..

Min brors hus kommer snart att rymma ännu ett litet liv.
Tänk så stort det är...
De blir en liten familj tillsammans de också.
Full av kärlek och tillit.
Att se sitt barn växa upp.
Att få ge det lilla liv man satt till världen den varmaste av omgivningar.
Genom barnets ögon lär man känna sig själv, och man finner frid då barnet är lyckligt.

Du lilla Pyre får mitt hjärta att klappa lite extra nu i natt.
Kom ut till oss snart...

Inga kommentarer: