söndag 21 december 2008

Söndag. Utegrillade Köttbullar och Silversmide.




Morgonen och förmiddagen spenderade jag ute i Silververkstaden medan min underbara familj myste inne framför brasan och inmundigade julgröt till frukost.
Jag gillar inte gröt, men älskar att göra smycken, så det gjorde inte så mycket.
Jag måste ju blir klar med alla klappar som skall skickas.
Det blir en sväng in till staden i dag med en kasse paket som skall ut i vida världen. Mest i Sverige...

Jag hade just blivit klar med en ring, då min äldste tvillingson kom ut med andan i halsen om att picnicen var packad och att jag skulle komma genast.

I hallen stod pappan och klädde på vår yngste, overall, rejäl fleecemössa, vantar och vinterkängor.
Frosten lyste vit mot solen som strålade över trädtopparna.
Minusgrader...

Vi tog oss genom skogsbrynet en bit ner mot en står åker med en bäck som slingrar förbi på sidan.
En grillplats har anordnats och det står till och med en fin parkbänk vid grillringen.

Uffe packade upp engångsgrill och tände på den.
Oset steg som tjock andedräkt i frostluften.
Ringlade sig uppåt i vinden och stack lite i näsan.

Barnen for ut och in genom grankojan, lagade mat av bark och pinnar.
Jag trädde köttbullar på de tunna grillspetten och lade den på glöden.

Solen värmde mitt ansikte och innifrån kände jag hur kärleksvärmen spred sig mot min glada familj.
Barnen skrattade och tjoade så ekot svarade på andra sidan åkern.
Någon hund skällde långt bort.

Barnen och pappan gick på torr-ved-jakt och anordnade en liten vildbrasa bredvid grillen.
Det pyrde och sprakade då granriset fattade eld och brann upp på några minuter bara.
Ny "ved" införskaffades och hela familjen gav sig in i detta äventyr.

Mätta i magarna återvände vi till vårt hus, på kullen vid skogen invid ängarna.

Nu sitter jag här.
Lilleman sover middag.
Pappan bygger pepparkakshus med storgrabbarna.
Jag hörde någon bränna fingret på det smälta sockret nyss. Men det var pappan. Jag tror han ordnar blåsning på fingret själv. Och eventuellt plåster...

Nu är det bara två smycken kvar att göra idag.
Sedan blir det söndagkväll...
Tända en brasa i braskaminen. Lite fruktsallad till efterrätt framför tv:n.
Frid.

2 kommentarer:

Lotte sa...

NI SLÄCKTE VÄL ORDENTLIGT!! så torrt som det är i markerna nu? hahaahahaahaaaahaa. Susa förbi idag, ni har ju haft värsta sjöutsikten ner mot ån ett tag, men den såg ut att ha minskat nu, sjön.?(översvämningen) Jag ska hälsa Åsa!

Tina - alskadebarn.se sa...

Klart vi släckte!
Uffe var t.om hem och hämtade vatten som han öste på.
Blir finfin skridskois snart! ,o)

Jo, sjön har krupit ihop, men nu har vi hittat en annan åker-sjö.
Värsta skridskobanan! (Näeh, Inte banan!! Bana!...;o)