onsdag 17 december 2008

Gråruskiga morgon...


Imorse tog vi faktiskt sovmorgon... SÅn där ni vet, som är omöjlig att planera in, som bara händer då man minst anar det.
Imorse inträffade den, då jag som mest behövde den dessutom!...

Jag hade nästan - kändes de som gått och lagt mig. De ilsket Julröda digitala siffrorna i taket visade på 02.15.
På sidan brevdi min säng stod en liten 2½åring iklädd Spindelmanpyamas. Han viskar:
-Här kommer en liten Charlie-Dash...

(Kallar honom så ibland...Kära barn har många namn. Mina barn har massor...)

Har brukar komma, som en klocka varje morgon vid 06.10.
Nu hade alltså hans mat-och-sovklocka rubbats ur balans.
Gubben, lilla. Det är för tidigt. Mamma måste få sova lite först...

Jag hade tillbringat hela gårdagen, kvällen och så halva natten ute i silververkstaden smidande julklappar.
Mina svedda fingertoppar drog av mig täcket och jag satte fötterna mot golvets kalla brädor.
Lilleman började protestera.
-Charlie vill sova i din säng, Mamma!.. Förnärmat.

Jag leder honom över hallgolvet och förklarar att det är bara natt fortfarande. Alla skall sova i sina egna sängar då.

Bredvid hans lilla säng står ett hus med sådana där glimmande fiberoptik som skiftar i alla färger och sprider ett mjukt sken i rummet.
Jag brukar alltid stänga av den då jag går och lägger mig, men nu hade jag tydligen glöm det...

jag hinner precis tillbaks til min säng och drar täcket över mig.
Så hör jag små steg i hallen igen.

Jag släpper upp lillemannen och han lägger sig tungt mot mig rygg.

Vi somnar.

Jag slår upp ögonen och ser de röra siffrorna i taket visa på en halvtimme senare än vad vi brukar stiga upp.
Fattar ett beslut.
Somnar mycket, mycket nöjd om igen... Den lilla kroppen vid min sida sover lugnt och andas i mitt hår.

Då vi äntligen vaknar har det börjat ljusna.
Jag kikar på klockan.
Nu är det hiskeligt bråttom om vi skall hinna till dagis på utsatt tid.

Vi tänder alla ljus i kandelabern på köksbordet.
Brer mackor, och barnen dricker varm choklad.
Ute är det grått. Men det skiter vi i.
Vi har det gott och varmt. Dagen börjar hur man än beter sig...

Inga kommentarer: