måndag 12 januari 2009

Ta tillfället i akt...


Gör någonting av nästa minut.
Hitta ditt lilla mirakel. Bjud dig på en stund. En egen alldeles som du vill ha den.

Jag vet vad jag skall göra.

Efter duschen - jo jag har jobbat i silververkstaden så jag är alldeles skitig!- skall jag ta på min mysigaste flanellpyamas, fårskinnstofflorna och så skall jag ställa mig i mörkret i mina barns rum.
Lilleman sover i rummet mittemot sina tvillingstorebröder.

Där i mörkret skall jag sätta mig och sitta alldeles stilla och lyssna till deras lugna andetag.
Jag kommer att höra hur de sover, trygga i sina sängar.
Min arbetslust och ivern att bli klar för dagen kommer att lägga sig.
Jag kommer att känna stolthet och glädje över hur jag tillbringat dagen.
Allt jag hunnit göra och allt jag hunnit se.

Jag kommer nästan att kunna ta på den. Kärleken till mina barn...
Sedan när jag känner att jag nästan domnar bort, skall jag resa på mig. Smyga fram till deras små sovande ansikten.
Kyssa deras pannor för att sedan smyga till min egen säng.
Somna i ro. Somna lycklig...

1 kommentar:

Lotte sa...

ELLER vakna lycklig, finns väl inget bättre en en varm unge som kryper ner hos en på morron? Eller när man måste väcka prinsen och han flinar och bara helt enkelt lägger en hand mot mammas kind?