tisdag 25 november 2008

KOLSVART!!!!

Hade just kommit in från Silververkstaden igår kväll, och satt mig framför datorn,
KOLSVART!!!
Strömmen gick.
Strömavbrott... Shittpommfritt...

Famlade runt på ett tokmörkt kontor med bara månens reflexer i snön utanför som gav mina ögon minsta lilla ledljus.
Molnen låg täta, och månen syntes inte alls.

Hittade mobiltelefonen och med hjälp av den displayen tog jag mig ut i hallen efter ficklampan.
Det var alldeles alldeles tyst.
Mobiltelefonen slocknade, liksom mannen gjort framför tvn i soffan för länge sedan. Däckad av all snöskottning som dagens väder tvångsmedfört.

Jag stod en stund och försökte vänja mina ögon vid mörkret.

Det hördes lunga trygga andetag ifrån barnens rum. Tyst, tyst för att inte bryta tysnaden smög jag fram till deras dörar och lyssnade in.
Bara ro, bara frid. De sov så gott...

Ute i vardagsrummet började mannen röra sig i soffan och böka.
Väckt av tvns tystnad, tydligen.
Fjärrkontrollen dråsade i golvet med en skräll.

Jag tände min ficklampa och lyste väg åt mig.

Vi letade upp telefonnummer till vattenfalls felanmälan och fick beskedet att hela2500 hushåll var utan ström.

Ok.

Ok...

Vi smög runt lite i det tysta huset.
Letade fram en buteljerad vattenflaska att tvätta sig i, och borsta tänderna.

Jag smög in till barnen och stoppade om deras spretiga armar och ben. Ifall det skulel bli långvarigt avbrott, och kallt under natten.

Sedan kröp jag till sängs.
Med ett smärre berg av förpackade smycken till vilka adresserna lyste med sin frånvaro - innifrån datorn - ...

Om inte strömmen kom tillbaks imorgon fick jag antingen ta mig till någon med ström, eller mobiltelefonringa till någon med dator så jag fick tag på alla adresser.
Kom på; jag har ju internet i mobiltelefonen...
Snacka om bortskämd man är med dataskärm. Det blir inte samma känsla med surfing i mobilen....

Somnade med huvudet fullt av planer - om strömmen fortfarande var borta då jag vaknade.

Mitt i natten vaknade jag av larmet som gick.
Larmet att frysen var för varm mot det gradantal vi ställt in den på.

Mannen toksnarkade bredvid mig.
Jag lyssnade.
Envetet från köket; Piiip, Piiip, Piiip, Piiip.

Fötterna ner på det kalla golvet.
Småspringer ut och slår av larmet på frysen.

Tydligen -tydligen!!- har strömmen kommit tillbaka.
Släcker några lampor och kryper i säng igen.

Idag har jag smitt så jag har en stor vattenblåsa på höger pekfinger.
Ajaj...
Skall ut i verkstaden igen då barnen somnat.
Skall ta med en ficklampa. Utifall att....

Inga kommentarer: